Santos Trekking Crossfiets – 2

Mijn santos trekking comfort is al een aantal keren aangepast aan mijn eisen en wensen. Het stuur is echter meerdere keren verandert.  Wat voor een mens een andere neus is is voor een fiets een ander stuur.

Het poremt volledig anders, om maar eens een ouderwetse bargoense uitdrukking te gebruiken. In dit geval heb ik zelfs het gevoel een totaal andere fiets te hebben. Maar het blijft natuurlijk een originele Santos trekking comfort.

Santos Trekking

De oorspronkelijke Santos Trekking Comfort

Het stuur is vervangen omdat het oude stuur gevaarlijk was. De remmen zaten te veel naar het midden en toen er eens een noodstop dreigde greep ik naar de buitenkant van het stuur. Gelukkig ging het allemaal goed maar toen het later nog tweemaal gebeurde besloot ik het zekere voor het onzekere te nemen.

Tijdens de afdaling in de Franse alpen bleek het stuur bovendien voor instabiel te zorgen.. Omdat ik met mijn handen erg dicht bij elkaar zit is het lastig sturen, en al helemaal om tegelijkertijd te kunnen remmen.Dat was dus geen pretje. Ik ben dan ook heel voorzichtig en vooral langzaam naar beneden gegaan.

Daarnaast wil ik een ander, lees verstelbaar triatlonstuur hebben en daar had ik niet genoeg ruimte voor,alles zat veel te hoog. Zo zie je maar weer,alleen het opmeten van alle details is geen recept voor succes. Gelukkig waren ze bij de Vakantiefietser volledig bereid om de boel voor me te veranderen. En nu heb ik dus een “nieuwe” fiets.

Santos Trekking Comfort

De oude situatie met het vlinderstuur. Het was veel hoger en zou lekkerder fietsen omdat ik dan op meer plaatsen mijn handen kan zetten.

Maar in de praktijk waren de verschillen minimaal en de effectiviteit van het stuur viel in het niet bij de nadelen. Zoals je op een van de volgende foto’s kunt zien zitten de remmen nogal in het midden van het stuur.

Toen het triatlonstuur er opzat kon ik raakte ik dat steeds aan omdat er te weinig ruimte onder het stuur over bleef.

P1110154
En zo ziet mijn nieuwe stuur er uit.
Eigenlijk veel mooier hoewel dat allerminst het doel was van de verandering.
P1110152
Het nieuwe stuur. rechter en lager.
De handgrepen met remmen veel verder naar buiten.
Santos Trekking Comfort

Op deze foto (hierboven) van het oude stuur kun je mooi zien hoever de handgrepen naar binnen zitten.
Ga meer eens fietsen met je handen vlak naast je stuurpen. Dan voel je vanzelf hoe ik me
voelde toen met 60 km per uur van de Col de la Cayolle afdenderde.

P1110151

En hier dan nog een keer (hierboven) het nieuwe uiterlijk van mijn fiets. En zeg nou zelf, de associatie met plastische chirurgie is toch niet al te ver gezocht. Wie zijn stuur schendt schendt zijn aangezicht, en dat geld ook voor fietsen.

Zie de foto’s: 1 t/m 37.

Bij de Foto’s
  • 1: Op een nationaal fietspad in Denemarken. Ik hoop niet dat mensen met een gewone fiets en
  • bepakking zich daar wagen want het is gewoon een droge rivierbedding. Fietsen in Denemarken doe je met een ATB.
  • 3: Snikheet in de Dordogne. Bijna thuis, dat wel. Alleen nog maar 5 kilometer klimmen naar de
  • mooie maar voor de fietser onpraktisch op een heuvel gelegen camping.
  • 4: In de Franse alpen op weg naar de Col dela Cayolle. Hier begon ik al aardig misselijk te worden.
  • 6: De hoogste plek waar ik met mijn Santos ben geweest. Op de top van de Col de la Cayolle, 2300 meter hoog.
  • 14: Mijn eerste echte berg, de Cauberg in Valkenburg.
  • 21: Wel mooi, zo’n ATB stuurtje. Strak maar slecht voor de polsen.
  • 22: Mijn Santos zoals hij er uitziet in oktober 2012. Er moet nog een nieuw triatlonstuur op en waarschijnlijk ook een ander stuur want die opzetsturen zijn voor oversized sturen. Lastig, kan nog lang gaan duren.
  • 25: De Gates Carbon drive, een carbon aandrijfriem die geen enkel onderhoud behoeft, nooit gesmeerd behoeft te worden en altijd strak staat.
  • 26: Magura hydraulische remmen. Zelfs nog beter dan de V-brakes, en daar was ik al heel erg enthousiast over.
  • 28: De Rohloff 14 versnellingsnaaf, een wondertje der techniek. Het schakelen gaat als een trein, nooit van slag, nooit smeren, geen ketting of riem die er af loopt, dit ding is zijn gewicht in goud waard voor de toerfietser die geen zin heeft in al die rompslomp.
  • 29: De verende voorvork, de eerste die ooit door de vakantiefietser verkocht is. En ik heb er veel lol van, het is echt veel comfortabeler. Toen ik in Frankrijk een afdaling maakte en vergat die vork weer los te zetten (als je bergop gaat moet je hem vast zetten anders verlies je veel energie) werd ik bijna van een bobbel in de weg gelanceerd.
  • 31: In de Limburgse heuvels, vlakbij Slenakenen Vaals.
  • 34: Dordogne, Coux-et-Bigaroque, een middeleeuws dorpje.
  • 35: Op de stranden van Normandie, vlakbij Courseulles en Aromanche.
  • 36: En op zee niveau op Texel, samen met de Karsten en de Caddy.
  • 37: Mijn Santos veilig achterin de Caddy. Vast en zeker Europa door.
FotoShow
Openbaar   37 items in santos-trekking-01
Klik op de kleine afbeeldingen voor een groter formaat of DiaShow – Meer Info
0001.jpg
0002.jpg
0003.jpg
0004.jpg
0005.jpg
0006.jpg
0007.jpg
0008.jpg
0009.jpg
0010.jpg
0011.jpg
0012.jpg
0013.jpg
0014.jpg
0015.jpg
0016.jpg
0017.jpg
0018.jpg
0019.jpg
0020.jpg
0021.jpg
0022.jpg
0023.jpg
0024.jpg
0025.jpg
0026.jpg
0027.jpg
0028.jpg
0029.jpg
0030.jpg
0031.jpg
0032.jpg
0033.jpg
0034.jpg
0035.jpg
0036.jpg
0037.jpg

index

iGer.nl
Deze site gebruik geen cookies, trackers of andere spyware. Daarom hoeft u ook nergens mee akkoord te gaan of iets te weigeren. Wij staan voor een puur en schoon internet waarbij u veilig en onbekommerd kunt surfen op het World Wide Web. Ook deelnemen? Zie een Vrij Internet. Wij wensen u veel leesplezier: iGer & NetPerk.

door

Tags:

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *