Racefiets met Mountainbike versnelling

Ik heb een racefiets met mountainbike versnelling maar het is niet vanzelf gegaan. Dit artikel gaat over het ombouwen van een Luciano Garnelli Strada standaard Shimano 105s 50-34 11 speed 11-32 cassette naar een racefiets met een mountainbike versnelling Shimano Dynasys 11 36-26 BC (SLX M7000 11-SP) om er een gespecialiseerde klimfiets van te maken voor een dikke kale vijftiger van 55 jaar die dik 100 kilo weegt maar tegelijkertijd verslaafd is aan het fietsen in de Bergen.

Lees ook twee draadjes op het forum van Fiets.nl:

  1. Help ik heb een fiets gekocht
  2. Bergverzet, de oplossing

Mijn Luciano Garnelli Strada is aanvankelijk gekocht bij de Vos in Zwanenburg die me niet de door mij gevraagde gespecialiseerde bergfiets had verkocht maar een standaard Shimano 105s. Overleg over deze miskoop met Vos leverde niks op. Dankzij advies van de jongens van Klimtijd.nl en een toegewijde fietsenmaker in Ouderkerk ad Amstel, De Haan Rijwielen, rij ik nu rond met een Shimano 26-36 ATB verzet waarmee ik me tussen de de watjes van de Kale berg schaar.

Racefiets met mountainbike versnelling

Voor de oude situatie, de originele garnelli strada Luciano Shimano 105 afmontage, zie foto: 1 t/m 6.

En verder:

  • De foto’s van de ombouw naar een racefiets met mountainbike versnelling.
  • Garnelli strada Luciano voorderailleur Shimano 105s afmontage op ronde zitbuis 11cm.
  • Garnelli strada 36×26 Shimano Dynasys 11 36-26 BC (SLX M7000 11-SP).
  • Garnelli binnenblad binnenblad voorderailleur.
  • 05 voorderailleur.
  • 10 voorderailleur tot buitenblad.
  • Binnen binnenblad tot vork.
Origineel volledige Shimano 105s afmontage
  • Voorbladen origineel 50/34 met achter standaard 105s
  • Cassette 11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32

Toen ik met de oude configuratie de Posbank omhoog fietste had ik in het lichste verzet (34 voor en 32 achter) het gevoel een halve versnelling te missen om comfortabel omhoog te fietsen maar tevens misste ik een totale versnelling voor als het echt steil gaat worden. Die versnellingen had ik wel op mijn Santos Trekking comfort met ATB verzet.

Goede raad was duur. Met Vos in Zwanenburg was overleg niet mogelijk (ik kan er wel een zwart tripeltje opgooien als jij dat perse wil, een ATB cranck past er niet op … ) dus ik moest wat anders. Op het forum van fiets.nl kreeg ik voldoende informatie om te weten dat er een oplossing zou zijn. Mijn nieuwe fietsenmaker, De Haan rijwielen in Ouderkerk aan de Amstel pakte de handschoen op en nam de tijd om een oplossing te zoeken.

Toen ik met de omgebouwde fiets weer op de Posbank kwam reed ik met tandje 26 voor en 25 achter moeiteloos naar boven om er daar achter te komen dat ik nog 2 wieltjes over had. Superfiets dus dankzij de Haan in Ouderkerk ad Amstel en dat alles voor 275 inclusief een verlengde stuurpen.

index

iGer.nl
Deze site gebruik geen cookies, trackers of andere spyware. Daarom hoeft u ook nergens mee akkoord te gaan of iets te weigeren. Wij staan voor een puur en schoon internet waarbij u veilig en onbekommerd kunt surfen op het World Wide Web. Ook deelnemen? Zie een Vrij Internet. Wij wensen u veel leesplezier: iGer & NetPerk.

door

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *