Pont Texel Den Helder – NH-01
Kenmerken
- De pont Texel kruist het Marsdiep
- De Pont texel vertrekt vanuit Den Helder.
- Autoveer, Grote Autopont, 2 dekken, Vervoert alles.
- Er zijn 2 veerponten: De Dr.Wagemaker en de Schulpengat
Pont Texel Den Helder

Dienstregeling
- 1 apr t/m 30 sept maandag tot en met zaterdag
- Texel: 6:00 – 21:00 uur. Den Helder 6:30 – 21:30 uur
- 1 apr t/m 30 sept maandag tot en met zondag
- Texel: 7:00 – 21:00 uur. Den Helder 7:30 – 21:30 uur
- 1 okt t/m 31 mrt maandag tot en met zaterdag
- Texel: 6:00 – 21:00 uur. Den Helder: 6:30 – 21:30 uur
- 1 okt t/m 31 mrt zondag
- Texel: 8:00 – 21:00 uur. Den Helder 8:30 – 21:30 uur
De hele dienstregeling staat op de uitstekende website van de TESO, Texels eigen stoomboot maatschappij alwaar u ook kaarten kunt boeken.
Tips van een Texeladept
- Dinsdag, woensdag en Donderdag krijgt u korting, bijna de helft.
- Vanaf Den Helder altijd op de halve uren, vanaf Texel altijd op de hele uren.
- In de zomer, tijdens erge drukte, gaan allebei de veerponten varen. U kunt dan elk half uur naar elke overkant.
- Voor voetgangers en fietsers zijn er automaten dus in de zomer hoeft u niet in de rij te staan.
- Telefoon TESO: 0222-369600
- Website: www.teso.nl
Iets over de Teso (van Wikipedia)
De Koninklijke N.V. Texels Eigen Stoomboot Onderneming (TESO) is de exploitant van de veerboot tussen Den Helder en ’t Horntje op Texel. De NV is in 1908 opgericht als bedrijf zonder winstoogmerk, door eilanders die ontevreden waren over de veerdienst die op dat moment in de vaart was. Zie foto 18 en 19 (helemaal onderaan).
In 1907 kwam het conflict tot een hoogtepunt en in augustus van dat jaar werd de vereniging Nieuwe Texelsche Stoombootdienst opgericht, op initiatief van de Texelse huisarts Adriaan Wagemaker (1863-1933).
Reeds twee weken later kon men de van de Gebr. De Groot uit Kampen gehuurde Baron Rengers in de vaart brengen. Op 22 januari 1908 werd de vereniging omgezet in de N.V. Texels Eigen Stoomboot Onderneming, met een hoofdzakelijk door Texelaars bijeengebracht startkapitaal van 75.000 gulden.
De TESO bestelde dat jaar haar eerste eigen schip, de SS Dageraad, waarmee vanaf medio augustus een veerdienst werd onderhouden. Zie foto 19 (helemaal onderaan).
De TESO is in de eerste plaats opgericht voor de eilanders en zij zijn veelal ook aandeelhouder. De 3650 aandelen, die in 1907 voor 5 of 25 gulden werden verkocht, zijn eigendom van zo’n 3100 (voornamelijk Texelse) aandeelhouders.
Sinds de oprichting zijn er nooit nieuwe aandelen uitgegeven en om ze zo veel mogelijk in handen van Texelaars te houden, wordt er geen dividend uitgekeerd, maar kunnen de aandeelhouders een aantal gratis overtochten maken.
Standaard is er aan beide kanten elk uur een afvaart. De boot steekt het Marsdiep over in zo’n 20 minuten. Normaal gesproken wordt de veerdienst uitgevoerd met de Dokter Wagemaker.
Het andere schip, de Schulpengat is het reserveschip. Dat schip wordt gebruikt bij grotere drukte – er wordt dan een halfuursdienst gevaren – of wanneer de Dokter Wagemaker buiten dienst is voor bijvoorbeeld onderhoud.
Zie de foto’s: 17 t/m 29.
Bij de Foto’s
- 18 en 19: De Dokter Wagenaar. De eerste veerpont van de Teso (1934-1963).
- 20: De Dokter Wagenaar – Anno 2014. Een dubbeldeks megamoderne veerpont.
- 21: Bij Windkracht 8 in het Marsdiep.
- 22: Het Havenhoofd in Den Helder met de opgang.
- 23: De toegangspoorten aan de Den Helder kant.
- 24: De haven bij het Horntje met het NIOZ aan de rechterkant (als je goed oplet).
- 25: De oprit bij Den Helder.
- 28: Mijn eigen caravan en camper van mijn mede kampeerder Ron.
Geef een reactie