Ergens in Mei 2017 ging ik naar de Vos in Zwanenburg waar ik om een racefiets vroeg die speciaal voor de bergen geschikt moest zijn. Helaas verkocht Vos me een standaard Luciano Garnelli Strada met een aluminium frame met full Shimano 105 montage. Het is mijn tweede racefiets ooit nadat ik in de zeventiger jaren een TI Raleigh had gekocht.
Het was in de tijd van Peter Post die met Raleigh grote successen behaalde. Voor 300 gulden kocht ik als puber in een actie van Raleigh een rood met gelen stalen frame met 5 versnellingen. Jaren lol gehad van dat ding. Wie er nog eentje heeft staan, ik bied er wederom 300 gulden voor.
Ik wilde een fiets met het gewicht van racefiets met het verzet van een ATB fiets. Helaas verkocht Vos me met de Garnelli Strada een instapmodel waar ook een bergversnelling op zit maar niet aan de vraag voldoet om een gespecialiseerde bergfiets. Mijn prachtige Santos Trekking comfort met Rohloff naaf krijg ik prima de bergen in maar met die 11 kilo minder gaat het vast wel even wat makkelijker. Toen ik mijn Garnelli strada ging uitproberen in Frankrijk bleek ik inderdaad een kat in de zak te hebben gekocht.
Bij de Koop had ik al gecontroleerd of ik inderdaad een echte klimfiets had en het personeel van Vos bevestigde dat. Toen ik terugging en nogmaals de situatie uitlegde reageerde Vos als volgt:
“Als jij dat wil kan ik er wel een zwart tripeltje opgooien”. Een ATB verzet (ATB crank) zou er volgens hem niet oppassen. Vos heeft dus 3 keer de kans gehad om naar me te luisteren en aan mijn verzoek te voldoen. Hij had ook aanzienlijk meer dan de 1000 euro omzet kunnen scoren die ik nu voor dat standaard fietsje heb betaald.
Via het forum op Fiets.nl kreeg ik voldoende feedback om met vertrouwen de ombouw van mijn standaard Garnelli Strada bij De Haan Rijwielen in Ouderkerk aan de Amstel tegemoet te zien. Dat is ook inderdaad gelukt. Hieronder de foto’s van de standaard fiets zoals gekocht bij Vos.
- Afmontage: New Shimano 105 Triple
- Wielen: Supra RA Pro
- Zadel: Supra Comp Line
- Stuur: Supra
- Stuurnok: Supra
Een slechte fiets is het overigens niet. Het is een relatief simpele fiets maar licht en goedkoop. Wil je een lichtere fiets dan ben je al snel 100 tot 1500 euro en meer kwijt voor een carbon exemplaar. Je hebt dan een fiets van 1 kilo lichter.
Ben je verstandig genoeg om geen duizenden euro’s te gaan uitgeven voor anderhalve kilo dan moet je dit soort fietsjes kopen. Hij is maar 9.8 kilo zwaar en dat voor 1000 euro. Voor de gemiddelde racefietser maakt die anderhalve kilo geen zak uit, ga eerst maar eens afvallen kun je tegen de meeste dikbuikige fietsers zoals ik zeggen.
Op de Posbank kwam ik er achter dat het standaard verzet van mijn Garnelli Strada te zwaar is. Lees hier verder over het ombouwen van deze fiets
Voor de lachers onder ons: ik ben een oude man en toen ik thuis kwam zag ik dat er een schakelsysteem op zat waar ik helemaal niks van af weet en niet mee om kan gaan. Inmiddels heeft een bevriende coureur me de kneepjes bijgebracht.
Geef een antwoord