Agenda F1 datum aanvangstijd 2017 is een simpele opsomming van de Datum, land, circuit en aanvangstijd van de GP’s F1 van 2017. Agenda F1 datum aanvangstijd 2017 is ook te downloaden als eenvoudig word-document. Gratis en voor niks. Ik heb alles trouwens voor mezelf gemaakt en niet voor jullie. Graag gedaan dus niet.
Agenda F1 datum aanvangstijd 2017
- 26 maart / Australie / Albert Park / 07.00 uur
- 9 april / China / Shanghai / 08.00 uur
- 16 april / Bahrein / Sakhir / 17.00 uur
- 30 april / Rusland / Sotsji / 14.00 uur
- 14 mei / Spanje / Catalunya / 14.00 uur
- 28 mei / Monaco / Monte Carlo / 14.00 uur
- 11 juni / Canada / Montreal / 20.00 uur
- 25 juni / Azerbeidzjan / Baku / 15.00 uur
- 9 juli / Oostenrijk / Red Bull ring / 14.00 uur
- 16 juli / Engeland / Silverstone / 14.00 uur
- 30 juli / Hongarije / Hungaroring / 14.00 uur
- 27 augustus / België / Spa / 14.00 uur
- 3 september / Italië / Monza / 14.00 uur
- 17 september / Singapore / Marina Bay / 14.00 uur
- 1 oktober / Maleisië / Sepang / 09.00 uur
- 8 oktober / Japan / Suzuka / 07.00 uur
- 22 oktober / Amerika / The Americas / 21.00 uur
- 29 oktober / Mexico / Mexico city / 20.00 uur
- 12 november / Brazilie / Interlagos / 17.00 uur
- 26 november / Abu Dhabi / Yas Marina / 14.00 uur
De belangrijkste wijzigingen formule 1 regels 2017
De auto’s worden breder, stoerder, sneller en dit alles komt met name doordat de auto’s meer grip krijgen. Een bredere auto met bredere vleugels betekent meer downforce, waardoor de auto’s sneller over het circuit kunnen racen. Doordat de banden veel breder worden hebben de coureurs meer grip in de bochten, waardoor de bochtensnelheid omhoog gaat. Als de regels door gaan dan zouden auto’s 3 tot 5 seconden per rondje sneller worden.
- Afmetingen onderdelen 2016 – 2017
- Breedte Voorwielen / 245 mm 305 mm
- Breedte Achterwielen / 325 mm 405 mm
- Breedte ophanging / 1800 mm 2000 mm
- Breedte voorvleugel / 1650 mm 1800 mm
- Breedte achtervleugel / 750 mm 950 mm
- Hoogte achtervleugel / 950 mm 800 mm
- Breedte bodywork / 1400 mm 1600 mm
- Gewicht / 702 kg / 722 kg
Staande start bij een regenrace
In tegenstelling tot in 2016 starten regenraces op de normale manier. De coureurs nemen hun plaats op de grid in en starten door middel van de lampen. In 2016 was er veel kritiek op de manier van starten, omdat coureurs rondenlang achter de safety car reden om vervolgens een rollende start te hebben.
Teams mogen niet onnodig motoren wisselen
Door een gat in de reglementen wisselden onder andere Fernando Alonso en Lewis Hamilton meermaals van motor tijdens een Grand Prix weekend. Doordat ze toch al achteraan moesten starten kregen ze op die manier de beschikking over meerdere verse motoren. Een ideale manier om nieuwe straffen in de rest van het seizoen te ontlopen. De FIA heeft dit nu verboden en er mag alleen van krachtbron gewisseld worden als dat noodzakelijk is.
Pirelli bepaalt banden eerste 5 races
Bandenleverancier Pirelli mag voor de eerste vijf races de bandencompounds bepalen. Reden hiervoor is dat de banden voor zowel Pirelli als voor de teams nieuw zijn. Normaal gesproken moeten teams aan het einde van de wintertest hun keuzes maken voor de eerste races. Pirelli rust alle teams uit met twee sets van de harde band, vier sets van de medium band en zeven sets van de softs.
Lagere kosten voor formule 1 motoren
De kosten van de powerunits moeten omlaag. In 2017 worden de motoren een miljoen euro goedkoper voor de klantenteams. Vanaf 2018 mogen de powerunits maximaal 12 miljoen euro per team per jaar kosten.
Tokensysteem afgeschaft
Het tokensysteem is afgeschaft. Dit systeem gaf de motorleverancier een aantal credits die ze tijdens het jaar in konden zetten om de motor te ontwikkelen. Update X kostte X aantal credits en waren de credits op dan zat de ontwikkeling erop. Het systeem werkte niet in de praktijk en de FIA heeft het nu afgeschaft. De ontwikkeling is daarmee vrijgegevens, maar er gelden nog altijd regels voor de specificaties van de motoren, zoals de afmetingen, gewicht en turbodruk. De FIA hoopt dat de prestaties van de motoren dichter bij elkaar komen te liggen
Verplichte levering van motoren
De macht van Ferrari en Mercedes is op dit moment te groot. Zij willen topteams als Red Bull Racing geen motor leveren omdat ze bang zijn voor concurrentie. Met de nieuwe regels worden motorleveranciers verplicht om motoren te leveren aan teams. Indien een team er niet in slaagt een motor te vinden, kan de FIA een leverancier verplichten om motoren te leveren.
Verbeteren van het motorgeluid
Sinds de entree van de V6 hybride motoren klagen veel fans over het gebrek aan geluid en beleving. In 2017 moeten de motoren meer geluid maken. Dit kan door aanpassingen aan het uitlaatsysteem of door technische hulpmiddelen.
Coureurs mogen vrijer racen op de baan
De wedstrijdleiding zal minder snel een straf uitdelen aan de coureurs. Vorig jaar was er veel te doen over (tijd)straffen voor relatief kleine vergrijpen. De FIA wil dat de coureurs weer het gevecht op de baan aangaan en zal nu alleen straffen indien beslist noodzakelijk is.
Geef een reactie